Archiv pro měsíc: Srpen 2013

Nová sestava

Notebook už mám plný fotek, než se otevře nějaké okno, musím chvíli počkat a dalším počítačům v domácnosti vždycky něco chybí, buď procesor, nebo zase paměť, úložný prostor. Žádný z počítačů prostě není univerzální mašina. To měla napravit nová pracovní stanice/server, byť by měla být co nejlevnější a tedy z běžných desktopových dílů. Sestava postupně vykrystalizovala do podoby:

  • Intel Core i5 4570, čtyřjádro, 3,2 GHz
  • MSI H87M-G43, chipset H87, 6× SATA III, až 64 GB DDR3, 1600 MHz (16 GB moduly ještě ale nejsou, a kdo ví jestli kdy budou)
  • Crucial Ballistix Sport 16 GB, 1600 MHz, 2×8 GB moduly
  • Kingston SSDNow V300, 60GB
  • SEASONIC SSP-550RT, 550W, 80+ GOLD s podporou C6/C7
  • ASUS TA8G1 Second Edition

To je nutný základ za 13 500 Kč. Mašinka šlape pěkně a všechno má hned hotové. Dále se bude rozšiřovat, aby plnil všechny zamýšlené úkoly, o:

  • Crucial Ballistix Sport 16 GB, 1600 MHz, další 2×8 GB moduly
  • Seagate Barracuda 7200.14, 2TB, pro /home, /var, /tmp, a nejspíš i swap
  • Seagate SV35.5, 3TB, (pravděpodobně), čtyři disky do RAID 5, pro fotky a případná videa
  • větrák k diskům
  • UPS

Deska od MSI snad vydrží, vybral jsem si ji kvůli DisplayPortu, optickému výstupu na zvuk. Rozchodil jsem WoL, ale nikde v BIOSu nevidím aktivaci C6/C7 o kterých jsem čítával, že budou deaktivované. Ještě projdu internet, abych si rozšířil obzory. Počítač běží na Ubuntu 13.04 bez zjevných problémů. Rozjel jsem na něm Day of Defeat: Source na, řekl bych, střední detaily přes integrovanou grafiku, kterou jsem při výběru procesoru považoval za plus. Nechtělo se mi dávat další peníze dedikovanou kartu např. spolu s FX-8300, po kterém jsem se také poohlížel, ale nakonec by vyšlo dráž než i5 a měl bych v počítači dvě topná tělesa. Haswell má sice od minulé generace zvýšenou produkci tepla, ale na AMD to ještě nestačí. Poslední co mě trápí je větrák v bedně Asus, je sice připojen na desku třípinem, ale pořád se točí na maximum 3000 rpm, přesto, že jsem mu nastavil v BIOSu 50 % otáček. To ale zřejmě funguje až se čtyřpinem. Nyní se potýkám s TVheadend, který jsem chtěl ze starého počítače přesunout jako první. Problém s USB přímačem Genius je ten, že se stejným firmwarem, jaký mám na notebook, nechce nic přehrát. Zato ten nový dongle z dx.com najednou funguje, když před tím v Debianu nešel. Navíc mi došly konektory k anténě 🙂

Edit: Z větráku v bedně jsem měl před nákupem radost. Nemusel bych ho kupovat zvlášť, ale chtěl jsem vyzkoušet, jak hlučný je počítač bez něj. Tak jsem milý kablík vytáhl a najednou — ticho! Je tišší než můj Thinkpad. Přesunul jsem /tmp na RAMku, návodů se dá najít spousta a dal jsem prozatím 2 GB místa, osmconvert je dosti žravý. Po přikoupení dalších paměťových modulů bude možno přitvrdit. Další opatření pro SSD skýtalo jen trim pro /. Poznámka pro budoucí Já: příště udělat z tvheadend rovnou deb balíčky a pak instalovat! Ušetřím si tím práci.

Edit 2: Nakonec jsem na /home /var a swap koupil právě SV35.5 3TB. Zatím jen třídím staré fotky, které mám mnohdy duplicitní z různých úložišť pomocí skvělého DIGIKAMu. TVHeadEnd nekdy funguje dva dny ale spíše je třeba kontrolovat funkčnost před nahráváním a to tak, že tvheadend zabiju vypojím USB přijímač a znovu zapojím a zapnu tvheadend. Vše samozřejmě přes skript, jen vypojování je manuální. Zřejmě padá spojení s přijímačem, které už software nerozchodí. Čekám na nové jádro. Dále jsem rozjel tile server pro OSM. Naivně jsem si představoval, že budu mít dlaždice pro MOBAC a databázi, nad kterou běží renderd, ze které budu tahat data v xml pro tvorbu map pro Android. Bohužel jsem po několika týdnech bloumání zjistil, že osm2pgsql tvoří speciální tabulky, vhodné pro vykreslování a pro surová data budu muset zavést druhou databázi. K vytvoření té jsem se však ještě nedostal. Až bude hotovo, napíšu článeček.větrák k diskům

Koloběžka K-bike

Je tomu více než měsíc od doby, kdy jsem se odvážil objednat koloběžku z malé dílny ve Zlíně. Tomu ale předcházelo několika týdenní vybírání a přebírání všech možných parametrů.
Koloběžka měla splňovat především požadavky, které byly stanoveny důvody, proč jsem se vůbec pro koloběžku rozhodl. Bylo nebylo a my šli na příhraniční německou horu Luzný. Výlet začal v Modravě, přes hájovnu na Březník, dlouhou lesní pěšinou na vrchol Luzný, to máme 13 km. Pak jsme se samozřejmě chtěli vrátit a vydali jsme se druhou cestou na Modravu. To máme dalších 13  kilometrů, jenže cesta je krásně hladká, svažitá, už se stmívá a nohy začínají pěkně bolet. K autu docházíme za tmy. A já přemýšlel, jaký by byl problém mít nějaký mountainboard, nebo cokoliv jiného, celou dobu na zádech a pohodlné úseky sjet. Ano, při hledání řešení jsem našel ledasco. Asi největší favorit byla typická skládací hliníková koloběžka, ale s nafukovacími většími kolečky. Kvůli pevnosti jsem od toho však upustil a našel klasické skládací koloběžky. I ty byly ve složeném stavu dost velké a hlavně těžké na nošení a já se pomalu dostal ke koloběžkám K-Bike. Ty nejsou ani velké, ani těžké a „domácí“ manufaktura měla příslib dobře odvedené práce. Pak zbývalo vybrat typ K5, K6 nebo K7. K5 je závodní se dvěma 12″ koly, stejně jako K6, která má ale vyšší rám a jezdec se více nadřepuje. K7 má přední kolo 16″. Preferoval jsem co nejmenší rozměry a s předpokladem jízdy v lehkém terénu zvolil K6. A skutečně v kombinaci se zatím opatrnou jízdou jsem se nikde nezadřel, i když břicho jsem už trochu obrousil.
Objednávka probíhala rychle, formulář odeslán v úterý večer a v pátek jsem si vyzvedával krabici na poště. Komunikace dobrá. Koupil jsem si ke koloběžce osvětlení, zvonek, odrazky, montpáky, které jsem už použil na obě kola, pryžové gripy a stříbrné bowdeny, abych vypadal jako frajer. Dále velkou brašnu na řidítka, která je skutečně užitečná. Vedle tašky na celou koloběžku jsem si nechal přibalit i přední a zadní blatník, ale pořád mi leží ve skříni. Schovám si jej až na podzim. Jen jsem udělal chybu, že jsem si neobjednal ještě nástavec na ventilek, hadičku a malou pumpičku. Měl jsem malou pumpičku doma, ale nafoukat s ní není žádná legrace. Ještě jsem si v Globusu přikupoval sadu imbusů, abych je mohl vozit s sebou, proto bych si je příště objednal rovnou s koloběžkou. 6 mm imbus je třeba k vyndání řidítek a obou kol. Už jsem dvakrát píchnul (vždy v sousední vesnici při cestě domů) a mohl jsem si vyzkoušet chytré řešení uchycení kol pomocí osového šroubu, kolo tak lze snadno vyndat i nasadit, je-li duše prázdná. To a jiné je detailně popsáno v návodu k použití, nebo na internetových stránkách. Stejně tak řidítka lze snadno oddělit a celou koloběžku naskládat do přepravní tašky a následně uložit spolu se zavazadly.
Mnou požadovaná skladnost je vynikající. Vejde se pohodlně mezi přední a zadní řadu sedadel našeho MPV i s lidmi a psy, aniž by překážela, jen mám obavu z řidítek a bouračky. Po vyndání řidítek se vejde snad kamkoliv. Teď se hodí obligátní srovnání s bicyklem, na kterém jsem jezdil. Aby se kolo vešlo do stejného vozu, musela jedna sedačka ze zadní řady pryč. Pokud bych chtěl kolo dát do Twinga, nemohl vzadu sedět nikdo, ani pro psy tam nebylo pohodlno, a dvě kola se tam nevešla už vůbec. Na druhou stranu jde-li o čistě cyklovýlet, je kolo samozřejmě rychlejším dopravním prostředkem a zároveň se na něm méně nadřete. Já měl ale opačný cíl, nadřít se co nejvíc. V případě rychlé jízdy se člověk skutečně musí otáčet, jinak je možné pohodlně plout krajinou, jen tak se odpichovat, ale nebude z toho žádná závratná rychlost. Naopak z kopce jede koloběžka jako raketa. Já téměř každý večer jedu trénovat do lesa, vyšlápnu si kopec, v nejvyšším bodě se otočím a dám hlavu mezi řidítka. Při pořádném rozběhu jsem to vytáhl na 48 km/h. Naštěstí se nemusím starat o brždění, dojezd domů je do mírného stoupání. Už jsem ale zkoušel pořádný sjezd na Šumavě. Jímala mě již hrůza z ne zrovna hladké cesty a tak jsem koloběžka nenechal jet rychleji než 56 km/h. Ještě týž den jsem pod Bučinou zachytil skupinku sjíždějící na půjčených Kostkách do Kvildy: hlava mezi řidítka a všechny jsem je musel předjet. A teď zpět k mé koloběžce.
Má malá kola foukaná na 70 psi, jízdu si tak nejlépe užiju na jakémkoliv tvrdém povrchu, ať už je to nová asfaltka nebo uježděná cesta na louce, kde je pod travou vrstva udusané hlíny, naopak špatně se mi jede i tlačí na cestě s velkými kameny. Nejspíš by to koloběžka dala, ale nechci si jí rozlámat a proto takovou jízdu nebudu zkoušet. Problém tady oproti kolu nastává v tom, že se jezdec musí odrážet, špatně to jde jak na mokrém asfaltu (zde záleží na obutí nohou), tak na mokré trávě, nebo písku/štěrku, kde prostě nohy při mocném záběru podkluzují. S běžnou dávkou opatrnosti jsem ale projel všechno a pokud to někde přeci jen nejede, není problém seskočit a tlačit.
Nevím jak sepsat jízdní vlastnosti. Když nejedu žádnou kudlu, tak jen ve stoje pluji krajinou, vlasy si nechám čechrat větrem a nejsem rušen ničím než šuměním pneumatik. Problém nastává, pokud musím pustit jednou rukou řidítka, při sjezdu nemyslitelné po rovince s velkým strachem, ale časem se to třeba naučím, napít se na rovince už docela zvládám. Malá kola prostě neposkytují takový gyroskopický efekt jako ta velká, proto se snáze odchýlí z kurzu, což by mohlo skončit nepříjemně. Koloběžka má stupátko tak akorát dlouhé, abych tam napasoval obě nohy přes sebe s mírně ohnutými prsty, mám tak pocit, že jsem pevně zaklíněn v jejím rámu. Všechny její rozměry jsou dostatečně minimální a proto jsem neměl problém si jí při výšlapu na Sedmiskalí pověsit chráničem brzdy na rameno a šplhat po kamenných schodech s volnýma rukama k občerstvení, čtení z mapy atd. Zde jsem opět vybral nejlepší možnou koloběžku, žádná jiná (Mibo, Kostka) se ani zdaleka neblížila šesti a půl kilům K6. S brašničkou plnou nářadí se dostává přibližně na 7,3 kg. Když si ještě vezmu bidon, zůstávám více než kilogram pod váhou holé Mibo Tiny (byť ta je skládací). Poslední poznámka k jízdě: kousek jsem také vezl batoh s lahví vody a není to nic pěkného. Při mohutném dřepování otravně poskakuje na zádech.
Shrnul bych to tak, že jsem koupí koloběžky neprohloupil, běžná chůze mi přijde nudná, na koloběžce jsem chtěl posilovat, takže pokud chci můžu se udřepovat, jak mi bude libo. Pokud ne prostě nepojedu tak rychle, pořád se budu ale pohybovat mnohem rychleji než pěšky. Trochu mě mrzelo, že jsem při souboji s bicyklem tento ztratil z dohledu hned na první rozbité cestě, kterou jsem nechtěl kvůli tvrdě nafoukaným kolům příliš pokoušet. Ale to, že je koloběžka pomalejší a člověk se víc nadře jsem už měl zjištěné, s tím vědomím jsem do koupě nového stroje šel. Všechno vyvažuje její užitečnost u mnou plánovaného způsobu cestování. Buď se někam nechám dovézt a jedu zpět domů či na smluvené místo. Nebo naopak někam dojedu pro rozehřátí a po dalším sportovním výkonu se nechám odvézt pryč (je-li ovšem někdo k dispozici). No a poslední způsob je výsadek, lov keší a návrat na místo. Nikdy není problém naložit koloběžku do auta, prostě a jednoduše ji někam narvu a fyzicky se s ní dostanu i tam, kam bych kolo nevzal.

V lednu 2014 navážu krátce na poslední větu. Celý podzim jsem projezdil na koloběžce naše krajské město. Byť je můj jízdní styl „nacpu se všude“ trochu nebezpečný, užívám si svobodu pohybu. Když se mi to hodí jedu po silnici, když se mi to hodí jedu po chodníku. Pokud na chodníku dojde k problému, je tak jednoduché seskočit a v blesku zastavit. Ve skutečnosti je to tak, že se autům vyhýbám a vím, že na chodníku se nejezdí, proto dávám chodcům co nejvíce prostoru. Jen na cyklostezce si vynucují právo jízdy zvonkem (pokud mají chodci hned vedle svůj pruh, nemají mi v cestě co dělat 🙂 Hlavní výhoda proti automobilu je, že můžu jet napříč hlavními tahy. Protáhnu se po kdejakém chodníku mezi bytovkami, zato auto prostě musí jet z bodu A do bodu B a pak zahnout doprava a jet pár kilometrů a pak se zase vrátit, jenom proto, abych objel jednosměrku. Nehledě na parkování. Při volbě MHD se musí čekat, postávat a bloumat na zastávkách, koukat z autobusu, jak navazující tramvaj právě odjíždí apod. Nicméně časově by mé cesty po městě vyšly nastejno. Koloběžku jsem parkoval ve stojanech, u zábradlí nebo v prodejnách, kam jsem šel nakupovat a jízdu jsem si užíval i v té největší zimě (loni ale žádná pořádná nebyla). Jediná otravná cesta byla, když pršelo. Nevypadá moc dobře, když máte nohavice až ke kolenům promočené.